Alzheimers

Nu ska jag försöka berätta lite om min pappas sjukdom och vad jag har att vänta och att förbereda mej på....

Lite fakta om Alzheimers...
Alzheimers angriper hjärnans tankeverksamhet och beteende.
Alzheimers utmärkers i typiska fall av minnesförlust och sedan allteftersom sjukdomen fortskrider och fler hjärnceller drabbas, märks även beteendeförändringar och försämrad funktion!

Så här kan förloppet igenom sjukdomen se ut!
Det går som bakåt i tiden. man faller mer och mer tillbaka till barnstadiet. 


                                                                                                                                          

1.   Försämrad förmåga i arbetet, svårt att organisera, svårt att resa till nytt                              
2.   Svårt med komplexa uppgifter (planera middag) handha ekonomi, inköp                             
3.   Svårigheter att rita 3-dimensionella bilder                                                                           
4.   Behöver tillsyn för att välja rätt kläder                                                                               
5.   Tar på sig kläder felaktigt (ytter på innre, skor fel fot, knäppa knappar)                                 
6.   Svårt att bada/duscha adekvat (svårt justera vattentemp)                                                      
7.   Svårt att tekniskt sköta toabesök korrekt (spolar ej, toapapper fel)                                        
8.   Urininkontinens (tillfälligt eller mer frekvent)                                                                       
9.   Faecesinkontinens (tillfälligt eller mer frekvent)                                                                   
10. Andvändnig av språket begränsad till 5-6 ord under en dag                                             
11. Språket omfattar bara enstaka ord under en vanlig dag                                                      
12. Förmågan att gå är förlorad, kan inte gå utan assistans                                                      
13. Förmågan att sitta är förlorad                                                                                           
14. Förmågan att le är förloras                                                                                             
15. Förmågan att hålla huvudet är borta                                                                                
16. sug och gripreflex
17. Decorticerad (ihopdragen) kroppsställning


Tittar jag på detta så är det ju faktiskt så att de nästan kommer en tår. Min pappa ligger i stadiet mellan 3-5 år någonstans (punkt 8-9).Vad finns det kvar av livet? Nej jag ska inte sitta här och vara ledsen för det, för syftet med detta inlägg var att visa hur det kan se ut i ett Alzheimersfall. Hoppas ni tagit ett par minuter av er tid och läst detta inlägg och att det gett er något att tänka på. 
Lev livet som om det vore er sista dag. Man vet aldrig när det tar slut.

Jag älskar dej pappa!!!

Kommentarer
Postat av: Alexandra - Uppsalas största blogg

sv: superkul att du är med i dagens blogg :)

2010-09-28 @ 20:21:12
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: Jenny Andersson

Tobias, jag är så ledsen att en så förgörande sjukdom som alzheimers har drabbat din pappa. Jag imponeras av att du orkar skriva om det och ditt sätt att skriva om det är så respektfullt. Vi vet ju att den dagen kommer när våra föräldrar inte kan ta hand om sig själva kommer, men jag tror de flesta blundar för det och låtsas som det inte kommer hända. Men nu är du mitt uppe i det som jag fruktar mest, att se mina föräldrar bli svaga, de ska vara och har alltid varit de starka... Jag hittade din blogg av en slump och har nu läst hela... tårar faller. Att läsa den och inse att det faktiskt är den Tobias jag en gång hängde med på somrarna som går igenom detta, i just detta nu, gör mig sorgsen... Skulle vi inte vara lyckliga och glada hela livet igenom, åka kneeboard och fiska bäcköring?! Men livet snuvade oss... Somrarna försvann snabbt och nu har vi möts av det verkliga livet, med dess berg och dalar... Du har i alla fall världens finaste lilla familj och det känns tryggt att veta att ni har varandra. Ta hand om dig och fortsätt att skriva! Jag tror att dina ord kan trösta många som är i samma situation som du! Stor kram fån Jenny (du vet hon från Stockholm ;))

2010-09-28 @ 22:34:52
Postat av: liindblaads

tack för du är med och tävlar :) drar en vinnare innom kort :)



//liindblaads

2010-09-28 @ 23:00:53
URL: http://liindblaads.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0