Minnen med pappa

Eftersom Jag ska ut och fiska i två dagar nu så tycker jag det passar med lite fiskehistorier...

När pappa, Jag och mamma var ute i sommarstugan när jag var liten. Så åkte jag ut och fiskade själv en eftermiddag. Jag fick en gädda på kastspö och jag var så stolt. Jag kom upp till stugan och visade stolt upp min fisk. Pappas komentar var. -Var har du knyckt den där någonstans? Jag ska slå dej i morgon om du följer med mig ut och metar. Sagt och gjort dagen där på så åkte vi ut för att meta abborre. Jagminns att vi fick mycket abborre och att det nappade hela tiden. Men efter en timme när vi hade suttit där så tänkte jag. Jag kastar in i vassen och pang sa det och en gädda högg på masken... Helt otroligt jag fick upp en gädda på metspö och mask :)


En gång när jág, mamma, pappa, moster och kjell åkte till idre och bodde i mosters stuga. Så var vi ute och fiskade. Det var jag, pappa och Kjell. Vi satt och metade och jag fick upp en mört. Jag tog av mörten och satte kroken i ryggen på mörten och lät den simma runt. Det tog inte lång tid fören en gädda tog mörten. Jag minns att jag knapt orkade hålla i mot. Helt plötsligt så losnade linan i toppen av metspöt och flötet och fisken sam i väg. Vi jagde flötet men fick inte tag i det. Jag kom ihåg att jag var så ledsen för det va det bästa flöte jag någonsin haft. Hur det var så åkte vi iallafall i land. Vi fick för oss att vi skulle åka till fiske affären nere i byn. Moster och mamma följde gladeligen med. Inne i fiskeaffären så köpte jag ett nytt flöte och moster kom fram till kassan. Kassören frågade vad han kunde hjälpa henne med och hon som inte är så fiskekunnig frågar efter en fluga. Var på han frågar vad hon ska fiska. Hon svarar glatt gädda. både jag, pappa och Kjell skämdes och försvan kvickt och fort ut ur affären....

Dagen därpå åkte vi ut till samma ställe där jag hade mist mitt flöte. Moster och mamma stälde vi på land. Vi fiskade upp mört och fortsatte att fiska på mörten precis som jag gjorde dagen innan. Jag ljuger inte om jag säger att vi tog över 10 gäddor på metspö. Plötsligt hör vi ett ilvrål från land det är moster som fått en gädda på kroken. Hon vänder sig om och springer längre in på land med en gädda daskande i rumpan och hon skriker. Vi skarttade så vi kunde ha dött. Vi frågade ju värför hon sprang så där och vi får till svar: Jag trodde ju han skulle bita mej. Men det är inte riktigt slut på den upplevelse. Kjells kusin dök upp och vi berättade naturligtvis allt roligt som hade hänt och hur vi metat gädda hela dagen. Han lyssnade på allt vi berättade och gjorde lika. Och han får ju naturligtvis napp och inte vilken gädda som hels utan samma gädda som jag fått dagen innan med mitt flöte och krok i munnen. Den dagen hde inte kunnat sluta bättre. Min moster och Kjell var för övrigt upp helgen efter och försökte fiska på samma sätt men fick inte en gädda... Så kan det vara om gäddorna är på hugget tro det eller ej men detta är sant!

Karm på er för nu ska jag packa och åka och fiska i ett par dagar vi hörs i morgon kväll....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0